Flevolijn

In 2008 heeft het rijk besloten om de capaciteit op de Flevolijn uit te breiden. Een belangrijke stap op weg naar betere bereikbaarheid en een belangrijke voorwaarde voor de verdere ontwikkeling van Almere. De toename van het aantal reizigers maakt een grotere spoorcapaciteit op korte termijn noodzakelijk; de treinen zitten nu al vol.

Onderdeel van project OV SAAL

De uitbreiding van het aantal treinen op de Flevolijn is onderdeel van het project OV SAAL. Doel van dit project is de openbaar vervoerverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad fors te verbeteren. Het project kent twee trajecten; het gaat om de korte termijn (tot 2016) en de middellange termijn (2016 tot 2020).

Besluitvorming over maatregelen op korte en middellange termijn

Aanvankelijk zouden delen van het spoor in Almere al op korte termijn verdubbeld worden. In augustus 2010 bleek dat het aantal treinen ook kan worden uitgebreid met een serie kleinere en goedkopere maatregelen. Door deze maatregelen kan het bestaande spoor beter benut worden. Op 28 maart 2011 tekende de minister van Infrastructuur en Milieu daarvoor het Ontwerp Trac├ębesluit.